НачалоАдминистративни актовеПроекти на нормативни актовеПРОЕКТ НА НАРЕДБА ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА ПЛАТЕНО И БЕЗПЛАТНО ПАРКИРАНЕ НА МОТОРНИ ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА НА ТЕРИТОРИЯТА НА ГР.СОЗОПОЛ

ПРОЕКТ НА НАРЕДБА ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА ПЛАТЕНО И БЕЗПЛАТНО ПАРКИРАНЕ НА МОТОРНИ ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА НА ТЕРИТОРИЯТА НА ГР.СОЗОПОЛ

  • ПДФ
  • Печат

 

ПРОЕКТ НА

НАРЕДБА ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА ПЛАТЕНО И БЕЗПЛАТНО

ПАРКИРАНЕ НА МОТОРНИ ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА НА ТЕРИТОРИЯТА НА ГР.СОЗОПОЛ

На основание чл. 26, ал.3 и ал.4 от Закона за нормативните актове на заинтересованите лица се предоставя законоустановения 30-дневен срок, считано от 8 февруари за предложения и становища по настоящия ПРОЕКТ НА НАРЕДБА ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА ПЛАТЕНО И БЕЗПЛАТНО ПАРКИРАНЕ НА МОТОРНИ ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА НА ТЕРИТОРИЯТА НА ГР.СОЗОПОЛ.

Предложения и становища могат да бъдат депозирани в деловодството на община Созопол на адрес – гр. Созопол 8130, пл. Хан Крум №2 или на следния електронен адрес: Е-мейл адресът e защитен от спам ботове.

На основаниe чл.28, ал.2 от Закона за нормативните актове Ви представяме следните:

MОТИВИ

I. Причини, които налагат приемането на предложения проект

На първо място една от основните причини, които налагат приемането на предложения проект е нуждата от отмяна на сега действащата Наредбата за платено паркиране на моторни превозни средства /МПС/ на територията на град Созопол, приета с Решение №782 от протокол №26/30.06.2017г. на Общински съвет Созопол, изменена с Решение № 1340/ 22.02.2019г. на Общински съвет Созопол/. С действието на наредбата във времето се установиха много непълноти и неясни текстове, които затрудняват приложението й. Необходимо е тяхното прецезиране с оглед по-ефективното им прилагане, но тъй като нужните промени са многобройни и важни, при спазване на принципа на чл.11, ал.1 от Закона за нормативните актове/ЗНА/, се налага отмяна на досега действащата наредба и замяната й с нова, във връзка с което е и изготвеният проект. Уредбата на част от материята, свързана с паркирането е разпръсната в други подзаконови нормативни актове, като например чл.15 от Наредбата за опазване на обществения ред и сигурност на територията на община Созопол, който урежда принудителните административни мерки по чл.171, т.5 от Закона за движение по пътищата /ЗДВп/. Чрез представения проект се предлага отмяна на посочения чл.15, която се налага с оглед спазването на изричната разпоредба на чл. 10, ал.1 от ЗНА, съгласно който обществените отношения от една и съща област се уреждат с един, а не с няколко нормативни актове от същата степен. Несистематизираността на нормативната уредба, затруднява както прилагането й, така и информираността на гражданите по отношение на техните права и задължения.

На второ място съгласно чл.99, ал.1 от Закона за движение по пътищата/ЗДвП/ в населените места собственикът или администрацията, управляваща пътя, може да опрдели райони, пътища или части от пътища за зони за платено и безплатно паркиране в определени часове от денонощието. Съгласно ал. 3 на същия член, общински съвет определя цената за паркиране на тези места, както и условията и реда за плащането й от водачите. Това е нормата, която дава правомощия на общинските съвети да определят зони за платено паркиране на териториите на съответните общини. Съществуването на такива зони предоставя възможност за осигуряване на ред при паркирането и за спазване на Закона за движение по пътищата като значително улеснява обстановката в града.Основен приоритет в проекта на Наредба е да се изгради режим на паркиране, който да се превърне в достъпна и удобна услуга за всички жители и гости на града. Приемането на новата наредба е обусловено и от големия трафик на пътни превозни средства и безразборното паркиране на МПС по улици, тротоари и др. през летния сезон, при което се затруднява осигуряването на нормално движение на МПС и пешеходци, както и от необходимостта да се обезпечи ефективното използване на публичната общинска собственост и безопасността на участниците в движението.

Проектът предвижда въвеждане на улици, площади и паркинги-публична общинска собственост, върху който да се въведе режим „Синя зона“. Практиката на други общини показва, че след въвеждане на участъци от сини зони в населените места се наблюдава значителна регулация при паркирането поради повишения контрол. Освен това разработването и влизането в сила на нов Генерален план за организация на движението за територията на гр.Созопол, изграждането и пускане в експлоатация на нови паркинг пространства, включването на нови улици с абонамент „Платено паркиране“ налага уредбата на тези обществени отношения да бъде обновена, така че да отговаря на реална обстановка. Така се дава възможност за разширяване обхвата на зоните, което да създаде повече възможнасти за паркиране за гостите и жителите на града.

На следващо място е нуждата да се систематизират цените за паркиране в различните зони в един нормативен акта, а именно Наредбата за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на община Созопол, което от своя страна налага изменение на чл.151 и чл.152 от същата. Към момента различните цени за различните зони за паркиране са разпръснати в двата нормативни акта. Чрез предложения проект всички цени за паркиране ще бъдат обединени в един подзаконов нормативен акт – Наредбата за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на община Созопол и така ще бъдат ясни за собствениците/ползвателите на МПС.

Средствата вложени за подобряване и обезпечаване на техническото обслужване на общинските паркинги чрез внедряване на нови системи за експлоатация, контрол и видео наблюдение, повишават качеството на предлаганата услуга, което от своя страна налага промяна на сега действащите цени за паркиране, които не покриват разходите, извършени по предоставяне на услугите и извършване на контрола от администрацията.

Също тако се налага да се заложат и цени за паркиране на предвидените с режим „Синя зона“ места.

Промяна на досега действащите правила се налага и с оглед уеднаквяването на нормативната уредба с предвиденото в ЗДВп като нормативен акт от по-висока степен. И по-точно разпоредбите във връзка с прилагането на принудителни административни мерки/ПАМ/ – задържане на МПС с техническо средство „скоба“ и преместването на МПС/репатриране с Паяк/. Те следва да не противоречат на ЗДВп както е в досегашната уредба, а да съответстват на закона и само да допълват реда за прилагането им на местно ниво. Трябва да бъде зачетен принципът за законоустановеност на принудителните административни мерки, заложен в Закона за административните нарушения и наказания и да се предвидят само и единствено заложените в закона ПАМ.

В новата наредба се предвижда въвеждане на електронна система за заплащане на такси за паркиране. Чрез внедряването на системата ще се намали човешкият фактор. Ще се сведе до минимум контакта между конкретния служител и ползвателя на предоставяната услуга, което ще допринесе за по-бързото и по-лесно заплащане на таксите от страна на водачите на МПС.

Видно от гореизброеното е, че обемът от изменения е такъв, че не би могло да бъдат въведени в сега действащата наредба по пътя на нейното изменение. Неефективна би била техниката на внасяне на промени чрез изменението й, тъй като би се получил един още по-неясен и труден за приложение нормативен акт. Всеки нормативен акт трябва да осигури единство и яснота на правния ред. Приемането на изцяло нова наредба не е самоцел, а се налага с оглед спазване на основни императивни принципи на ЗНА и създаване на една ясна уредба, която да е в съответствие със специалния ЗДВп.

С оглед на гореизложенот считам,че е законосъобразно, целесъобразно и наложително да се приеме изцяло нова наредба, която да бъде в съответствие с акт от по-висока степен и която да осигури възможността на община Созопол да прилага дадените й със закон правомощия по отношение на паркирането на територията на град Созопол.

II. Цели, които налагат приемането на предложения проект:

1. Да се предостави алтернатива на масовото безконтролно паркиране, което се наблюдава в града през летния сезон. Предвид градоустройствените особености, се предвижда да се използват оптимално възможностите на уличната мрежа за обособяването на паркоместа чрез разширяване на зоните за платено паркиране и създаване на нови такива на територията на гр.Созопол.

2. Да се създаде съответствие на наредбата с норми от по-висок ранг – ЗДвП;

3. Да се предостави възможност за по-добър контрол при паркирането на постоянно нарастващия брой автомобили, както в зоната за платено паркиране, така и в целия град. Цели се също така изграждане на режим на паркиране, който да се превърне в достъпна и удобна услуга за всички жители и гости на града, да се облекчи трафика през летния сезон.

4. Систематизиране на уредбата на цените за паркиране в един нормативан акт - Наредбата за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на община Созопол.

III. Финансови и други средства, необходими за прилагане на новата уредба:

За прилагането на наредбата ще са необходими средства, които ще бъдат заложени и осигурени в бюджета на община Созопол. Те ще бъдат използвани за въвеждане и експлоатиране на електронна система за заплащане на платено паркиране и останалите разходи по дейността, свързана с контрола и налагането на ПАМ. Същевременно ще се намалят разходите, свързани с наемането на човешки ресурс поради внедрената система за електронно плащане.

Съгласно чл.167, ал.4 от ЗДВп глобите, събирани при констатиране на нарушения във връзка с контрола по ЗДВп/включително и този по наредбата/, постъпват в бюджета на общината. В бюджета на общината се предвиждат средства за усъвършенстване на организацията и безопасността на движението; подпомагане издръжката на общинските органи, осъществяващи контрол и други дейности, свързани с изпълнението на същия закон.

IV. Очакваните резултати от прилагането:

1. Систематизиране на нормативната уредба на местно ниво, уреждаща обществените отношения свързани с организацията на паркирнето на територията на гр.Созопол, което ще улесни правоприложението й от една страна и от друга информираността на участниците в движението за техните права и задължения. Създаване на точни и ясни разпоредби.

2. Облекчаване на паркирането. Ефективно ползване на паркоместата, което ще доведе до по-добро обслужване на гражданите и гостите на града, имащи нужда да паркират.

3. Прилагането на наредбата ще доведе и до генериране на приходи от цени за паркиране в определените зони, формирани на разходооправдателен принцип, което предполага в голяма степен покриване на нужните за приложението на наредбата разходи.

V. Анализ за съответствие с правото на Европейския съюз и на Република България:

Европейското законодателство е изградено върху водещите принципи на откритост, публичност и граждански контрол върху дейността на местните власти, което съответства на целите, поставени с предлагания проект. Доколкото настоящия проект има за предмет подзаконов нормативен акт, който подлежи на приемане от Общински съвет като орган на местно самоуправление, то приложими са разпоредбите на „Европейската харта за местното самоуправление”. В тази връзка проектът е съобразен със Закона за нормативните актове и е съобразен с европейското законодателство - Регламент (ЕО) №1082/2006 г. на Европейския парламент и на Съвета и Европейската харта за местно самоуправление, както и с разпоредбите и целите на националното и местно законодателство При изработването на настоящия нормативен акт са взети предвид основополагащите принципи на правотона Европейския съюз.

Съдържанието в проекта не противоречи на норми от по-висока степен на българското и на европейското законодателство.

В рамките на законовия 30-дневен срок за обществени консултации ще бъдат взети предвид предложенията и становищата като същите ще бъдат публикувани на интернет страницата на община Созопол в предвидения от закона срок. Публикувана справка ще отразява постъпилите предложения заедно с обосновка на неприетите предложения като същите ще бъдат оповестени от вносителя преди приемането на акта от Общински съвет Созопол.

С изготвянето на проекта са спазени принципите съгласно чл.26, ал.1 от Закона за нормативните актове, а именно:

Принцип на необходимост Приемането на проекта е необходимо с оглед на необходимостта от синхронизиране на текстовете на наредбата с нормативните актове от по-висока степен, както и с оглед систематизиране на уредбата на обществените отношения, свързани с паркирането на територията на гр.Созопол в ясни, точни и приложими разпоредби, които са в унисон с действащото законодателство.

Принцип на обоснованост – съответствие със Закон за движение по пътищата (чл.99, ал.1, чл.167, чл.171, т.5), чл.21, ал.2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, чл.11, ал.1 и ал.3 от Закона за нормативните актове.

Принципите на предвидимост и откритост са спазени – проектът с мотивите и предварителна оценка на въздействието е публикуван на интернет страницата на община Созопол за навременно информиране и предоставяне на становища и предложения от заинтересованите групи.

Принцип на съгласуваност – проектът с мотивите чрез интернет страницата на община Созопол публично са предоставени на заинтересованите групи като ще бъдат взети предвид направените в хода на обсъждането становища и предложения.

Принцип на субсидиарност, пропорционалност и стабилност – Проектът е в съответствие с нормативните актове от по-висока степен. При изработването му са спазени чл.18а от Закона за нормативните актове, както и разпоредбите на глави II и III от същия. Извършена е предварителна оценка на въздействието. Проектът е изготвен след съгласуване със служители на общинската администрация – специалисти в съответната материя.

ПРОЕКТ НА РЕШЕНИЕ

Във връзка с гореизложеното и при спазване изискванията на чл.8, чл.11, ал.1 и ал.3, чл.19, чл.20, чл.26 и чл.28 от Закона за нормативните актове и чл.76, ал.3, чл.77, чл.78, ал.3 и чл.79 от Административнопроцесуалния кодекс, както и на основание чл.21, ал.2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, предлагам Общински съвет Созопол да вземе следното:

РЕШЕНИЕ:

1. Приема Наредба за условията и реда за платено и безплатно паркиране на моторни превозни средства на територията на гр.Созопол, съгласно Приложение №1, което е неразделна част от настоящото решение.

2. Възлага на кмета на община Созопол осъществяването на всички дейности, необходими за правилното и законосъобразното изпълнение на решението.

 

scroll back to top
 

е-вестник

Вестник "Созопол"

e-paybaner

easypay

Център за подкрепа на жертви на социално насилие "Вселена"

Get the Flash Player To see this player.

ShellCorporate-UpstreamBanners-200x350px 20161201

fundburgas.org

март 2025
пвсчпсн
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31