НачалоАдминистративни актовеПроекти на нормативни актовеПРОЕКТ НА НАРЕДБА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НАРЕДБА ЗА ОПРЕДЕЛЯНЕ И АДМИНИСТРИРАНЕ НА МЕСТНИТЕ ТАКСИ И ЦЕНИ НА УСЛУГИ НА ТЕРИТОРИЯТА НА ОБЩИНА СОЗОПОЛ

ПРОЕКТ НА НАРЕДБА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НАРЕДБА ЗА ОПРЕДЕЛЯНЕ И АДМИНИСТРИРАНЕ НА МЕСТНИТЕ ТАКСИ И ЦЕНИ НА УСЛУГИ НА ТЕРИТОРИЯТА НА ОБЩИНА СОЗОПОЛ

  • ПДФ
  • Печат

 

ПРОЕКТ НА НАРЕДБА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НАРЕДБА ЗА ОПРЕДЕЛЯНЕ И АДМИНИСТРИРАНЕ НА МЕСТНИТЕ ТАКСИ И ЦЕНИ НА УСЛУГИ НА ТЕРИТОРИЯТА НА ОБЩИНА СОЗОПОЛ

На основание чл. 26, ал.3 и ал.4 от Закона за нормативните актове на заинтересованите лица се предоставя законоустановеният 30-дневен срок, считано от 18 февруари 2022г. за предложения и становища по настоящия проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на община Созопол. Предложения и становища могат да бъдат депозирани в деловодството на община Созопол на адрес – гр. Созопол 8130, пл. Хан Крум №2 или на следния електронен адрес: Е-мейл адресът e защитен от спам ботове.

На основаниe чл.28, ал.2 от Закона за нормативните актове Ви представяме следните:

MОТИВИ

I. Причини, които налагат приемането на предложения проект:

Наредбата за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на община Созопол е приета с Решение №522 от протокол №24/26.03.2009г. на Общински съвет Созопол. С Решение №2230 от 27.12.2019г. по адм.д.№2511/2019г. на Административен съд Бургас е отменена разпоредбата на чл.93, ал.2 от същата, която е била приета с оглед определяне размера на административна такса в производството по разпореждане с общински недвижими имоти. Един от мотивите на съда за отмяната е, че таксите са били определени в проценти спрямо стойността на недвижимите имоти, а не съгласно правилата за определяне размера на таксите по Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/. Съгласно чл.115а от ЗМДТ размерът на таксата за всяка административна услуга трябва да съответства на разходите на общината за предоставяне на съответната услуга, включително необходимите материално-технически разходи и всички административни разходи за изпълнение на задълженията на длъжностните лица с оглед на тяхната квалификация и разходвано работно време. В този смисъл дали стойността на имота е ниска или висока не може да е елемент, който да влияе на обработката на преписката по процедурата. С настоящия проект за изменение и допълнение се предлага въвеждане на административна такса за извършване на действия по разпореждане и управление с имоти – общинска собственост, която е определена на база пряко извършваните разходи от администрацията. При спазване принципите, заложени в ЗМДТ към проекта е изготвена финансово обосновка на предложения размер на таксата.

Съгласно чл. 111 от ЗМДТ, включена в раздел VІІ, озаглавен "такси за административни услуги", по производства за настаняване под наем, продажби, замени или учредяване на вещни права върху общински имоти се заплаща такса. Тази такса е дължима за организирането и провеждането на посочените производства. Чл.111 от ЗМДТ определя нормативно вида такса, а общинският съвет има правомощието и задължението да приеме нейния размер.

Към настоящия момент с гореспоменатата отмяна на чл.93, ал.2 от наредбата, в действащата нормативна уредба на територията на община Созопол липсва определен размер на таксата по чл.111 ЗМДТ, което води до празнота в подзаконовия нормативен акт и до невъзможност за неговото приложение. По този начин общинската администрация е лишена от възможността, дадена й по закон, да събира предвидената административна такса, чиято цел е покриване на разходите по осъществяване на процедурите. Проектът съдържа предложение за цялостна отмяна на чл.93, тъй като ал.1 и ал.3 са свързани с отменената от Административен съд Бургас ал.2 и без нея не могат да произведат самостоятелно правно действие, а ал.4 противоречи на принципите, заложени в ЗМДТ във връзка с таксите. Вместо това се предлага да се приеме ново съдържание на чл.93 съгласно проекта.

Другата промяна, която предложеният проект предвижда, е свързана с разходите за изготвяне на пазарни оценки, които общината извършва при подготовката на преписките по разпореждане с общинска собственост. Голяма част от тях са свързани с продажба на идеални части от недвижими имоти, в които общината е съсобственик, с цел именно прекратяване на съсобствеността. Към момента в чл.110 от действащата наредба е предвидено, че за изготвяне на експертна оценка при прекратяване на съсобственост чрез закупуване на идеални части от имоти, собственост на общината, се заплаща такса в размер на 100.00 лв.. В зависимост от вида на разпореждането и характеристиките на имота (урегулиран поземлен имот или земеделска земя) тарифите на лицензираните оценители за изготвянето на оценки за различни. Сега действащата цена от 100,00лв. е била определена с приемането на наредбата през 2009г и не е била променяна от тогава. Към момента стойностите на услугата за изготвяне на оценки е значително завишена, като цените варират между 180лв – 240лв. за оценка. Така определената цена по действащата наредба по никакъв начин не съответства на разходите, които общината прави по изготвянето на пазарните оценки, поради което немалка част от сумата по тази дейност се покрива от общинския бюджет. Това от своя страна затруднява работата на администрацията. Именно затова предложеният проект предвижда цените, които заявителите заплащат за изготвяне на оценки, да се определят съгласно ценоразписите, приложени към договорите, сключени между общината и съответния лицензиран оценител. Този подход е целесъобразен и ще спомогне за избягване на случаи, в които общината не може да процедира производството по разпореждане с общинска собственост поради липса на средства за изготвяне на оценки.

С оглед на гореизложеното е законосъобразно и целесъобразно да се приеме предложената с проекта Наредба за изменение и допълнение на Наредба за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на община Созопол.

II. Цели, които налагат приемането на предложения проект:

Преодоляване на правната празнота в подзаконовия нормативен акт, създадена с отмяната на чл.93, ал.2 от същата чрез определяне на размера на административната такса, предвидена по чл.111 от Закона за местните данъци и такси, което съставлява провомощие на общинските съвети в изпълнение на акт от по-висока степен.

Приемане на правила за определяне на цените за изготвяне на оценки от лицензирани оценители с оглед извършваните от общинска администрация разходи по осъществяването на дейността.

III. Финансови и други средства, необходими за прилагане на новата уредба:

Изменението на наредбата не е свързано с изразходването на допълнителни финансови средства от бюджета на Община Созопол, нито с ангажиране на допълнителни човешки ресурси.

IV. Очакваните резултати от прилагането:

Въвеждане на сега действащата подзаконова нормативна уредба в съответствие с нормативен акт от по-висока степен, а именно чл.111 от Закона за местните данъци и такси чрез определяне размера на предвидената по вид в закон такса за административни услуги в съответствие с извършваните разходи по предоставяне на услугата и реализиране на дадената по закон възможност за общината да събира предвидените такси.

Създаване на възможност за общината да процедира производствата по разпореждане с недвижими имоти, без да поема немалката разлика в цената при изготвяне на оценки от лицензирани оценители, което ще спомогне за по-доброто извършване на дейността.

V. Анализ за съответствие с правото на Европейския съюз:

Европейското законодателство е изградено върху водещите принципи на откритост, публичност и граждански контрол върху дейността на местните власти, което съответства на целите, поставени с предлагания проект. Съдържанието на Наредбата за изменение и допълнение на Наредбата за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на община Созопол е в съответствие и не противоречи на норми от по-висока степен на българското и на европейското законодателство. В този смисъл предлаганият проект е на подзаконов нормативен акт, разработен в съответствие със Закона за нормативните актове и кореспондира с Европейското законодателство-Европейска Харта за местно самоуправление и в Европейска Харта за регионално развитие, както и с директиви на Европейската общност, свързани с тази материя.

В рамките на законовия 30-дневен срок за обществени консултации ще бъдат взети предвид предложенията и становищата по проекта като същите ще бъдат публикувани на интернет страницата на община Созопол в предвидения от закона срок. Публикувана справка ще отразява постъпилите предложения заедно с обосновка на неприетите предложения като същите ще бъдат оповестени от вносителя преди приемането на акта на Общински съвет – Созопол.

С изготвянето на проекта са спазени принципите съгласно чл.26, ал.1 от Закона за нормативните актове, а именно:

Принцип на необходимост Приемането на настоящия проект за изменение е необходим с оглед създалата се правна празнота в действащата наредба след отмяната на чл.93, ал.2 с Решение №2230/27.12.19г. на Административен съд Бургас.

Принцип на обоснованост – Приемането на проекта е необходимо за актуализирането на настоящата уредба чрез въвеждането й в съответствие с нормативен акт от по-висока степен – чл.111 от ЗМДТ.

Принципите на предвидимост и откритост са спазени – Проектът с мотивите и предварителна оценка на въздействието ще бъдат публикувани на интернет страницата на община Созопол за навременно информиране и предоставяне на становища и предложения от заинтересованите групи.

Принцип на съгласуваност – Проектът с мотивите чрез интернет страницата на община Созопол публично са предоставени на заинтересованите групи като ще бъдат взети предвид направените в хода на обсъждането становища и предложения.

Принцип на субсидиарност, пропорционалност и стабилност - Проектът е в съответствие с нормативните актове от по-висока степен. При изработването му са спазени чл.18а от Закона за нормативните актове, както и разпоредбите на глави II и III от същия. Извършена е предварителна оценка на въздействието. Проектът е изработен от представители на отдели от общинската администрация, които пряко работят по тази материя и притежават съответния опит и компетентност.

ПРОЕКТ НА РЕШЕНИЕ

Във връзка с гореизложеното и при спазване изискванията на чл.11, ал.3, чл.19, чл.20, чл.26 и чл.28 от Закона за нормативните актове и чл.75, чл.76, ал.3, чл.77 и чл.79 от Административнопроцесуалния кодекс, както и на основание чл.21,ал.2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация и чл.111 от Закона за местните данъци и такси, предлагам Общински съвет Созопол да вземе следното:

РЕШЕНИЕ:

1. Общински съвет Созопол приема Наредба за изменение и допълнение на Наредба за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на община Созопол съгласно приложение №1, което е неразделна част от настоящото решение.

2. Възлага на кмета на община Созопол осъществяването на всички дейности, необходими за правилното и законосъобразното изпълнение на решението.

 

scroll back to top
 

е-вестник

Вестник "Созопол"

e-paybaner

easypay

Център за подкрепа на жертви на социално насилие "Вселена"

Get the Flash Player To see this player.

ShellCorporate-UpstreamBanners-200x350px 20161201

fundburgas.org

март 2025
пвсчпсн
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31