ПРОЕКТ НА НАРЕДБА ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА УПРАЖНЯВАНЕ ПРАВАТА НА СОБСТВЕНОСТ НА ОБЩИНА СОЗОПОЛ В ТЪРГОВСКИ ДРУЖЕСТВА С ОБЩИНСКО УЧАСТИЕ В КАПИТАЛА, ЗА УЧАСТИЕТО НА ОБЩИНАТА В ГРАЖДАНСКИ ДРУЖЕСТВА И ЗА СКЛЮЧВАНЕ НА ДОГОВОРИ ЗА СЪВМЕСТНА ДЕЙНОСТ
На основание чл. 26, ал.3 и ал. 4 от Закона за нормативните актове на заинтересованите лица се предоставя законоустановения 30-дневен срок, считано от 28 април 2022г. за предложения и становища по настоящия ПРОЕКТ НА НАРЕДБА ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА УПРАЖНЯВАНЕ ПРАВАТА НА СОБСТВЕНОСТ НА ОБЩИНА СОЗОПОЛ В ТЪРГОВСКИ ДРУЖЕСТВА С ОБЩИНСКО УЧАСТИЕ В КАПИТАЛА, ЗА УЧАСТИЕТО НА ОБЩИНАТА В ГРАЖДАНСКИ ДРУЖЕСТВА И ЗА СКЛЮЧВАНЕ НА ДОГОВОРИ ЗА СЪВМЕСТНА ДЕЙНОСТ.
Предложения и становища могат да бъдат депозирани в деловодството на община Созопол на адрес – гр. Созопол 8130, пл. Хан Крум №2 или на следния електронен адрес: Е-мейл адресът e защитен от спам ботове.
На основаниe чл.28, ал.2 от Закона за нормативните актове Ви представяме следните:
MОТИВИ
I. Причини, които налагат приемането на предложения проект
На първо място една от основните причини, които налагат приемането на предложения проект е нуждата от отмяна на Наредбата за условията и реда за упражняване правата на собственост на община Созопол в търговски дружества с общинско участие в капитала и за участието й в граждански дружества и в сдружения с нестопанска цел, приета с Решение №68 от Протокол №4/20.12.2011г. на Общински съвет Созопол и заместването й с нормативен акт, който съответства на действащото законодателство. С ДВ бр.45/2012г., в сила от 01.01.2013г. е отменен чл.51, ал.5 от Закона за общинската собственост, посочен в действащата наредба като основание за приемането й. Чл.7, ал. 2 от Закона за нормативните актове определя наредбите като нормативен акт, който се издава за прилагане на отделни разпоредби или подразделения на нормативен акт от по-висока степен. А съгл. Чл.13, ал1 от с.з актът по прилагане на закон губи изцяло или отчасти сила едновременно с пълното или частичното отменяване на закона съобразно обсега на отменяването.Това означава, че с отмяната на чл.51, ал.5 от Закона за общинската собственост наредбата на Общински съвет Созопол ex lege е загубила сила, тъй като правното основание в закона, на базата на който тя е приета, вече не поражда правно действие, т.е така приетата наредба вече не е такава по прилагане на акт от по-висока степен. При отпаднало законово основание органът на местно самоуправление е следвало да отмени акта, макар с оглед разпоредбата на чл.13, ал.1 от ЗНА това да е просто формалност и тя се счита загубила сила по силата на закона. Нормите на тази наредба няма как да бъдат прилагани и при неприемането на нова, съответстваща на действащото законодателство, това ще доведе до правна празнота на местно ниво и до невъзможност за община Созопол да учредява или участва в търговски дружества, което от своя страна възпрепятства възможността, която ЗОС дава на общините да извършват стопанска дейност чрез такива дружества.
Още повече, че със същия ДВ. Бр.45/2012г. в сила от 01.01.13г. законодателят е създал чл.51а в Закона за общинската собственост, ал.4 от който преурежда материята като предвижда, че условията и редът за упражняване на правата на собственост на общината в търговски дружества с общинско участие в капитала и за участието на общината в граждански дружества и за сключване на договори за съвместна дейност се определят с наредба на общинския съвет. В наредбата се определят:образуването, преобразуването и прекратяването на еднолични търговски дружества с общинско участие в капитала; възлагането на управлението и контрола и съдържанието на договорите, съставът и компетенциите на органите за управление и контрол, редът за определяне на представителите на общината в органите за управление и контрол, техните права и задължения, възнаграждението и отговорността при неизпълнение на задълженията; правилата за сключване на договори за наем и разпореждане с дълготрайни активи и за задължително застраховане на имуществото.
Законодателят не случайно е възприел подход, при който е отменил предишната разпоредба, която е уреждала съдържанието на наредбата и е възприел изцяло новата разпоредба на чл.54а, ал.4 от ЗОС. По този начин се стига до това, че наредбата на Общински съвет Созопол от 2011г. на територията на община Созопол не съответства по предметен обхват и съдържание с изискванията на ЗОС в актуалната му редакция.
Друга важна причина, която налага приемането на нова наредба е това, че са налице значителни промени в обществените отношения, свързани с предмета на нормативния акт, като определящо значение има приемането на Закона за публичните предприятия/Обн. ДВ. бр.79 от 8 Октомври 2019г., изм. ДВ. бр.100 от 20 Декември 2019г., изм. и доп. ДВ. бр.85 от 2 Октомври 2020г., изм. ДВ. бр.96 от 10 Ноември 2020г., изм. и доп. ДВ. бр.11 от 9 Февруари 2021г./ и Правилника за неговото прилагане/ в сила от 05.05.2020 г., приет с ПМС № 85 от 30.04.2020 г., Обн. ДВ. бр.40 от 5 Май 2020г., изм. ДВ. бр.89 от 26 Октомври 2021г./ Съгласно чл.2, ал.1, т.1 и т.2 от ЗПП публични предприятия са: търговските дружества с над 50 на сто общинско участие в капитала или в които общината по друг начин упражнява доминиращо влияние; както и дъщерните дружества на тези търговските дружества, ако чрез тях общината контролира повече от 50 на сто от дяловете/акциите с право на глас или по друг начин упражнява доминиращо влияние. А чл.3 от своя страна задължава органите на местното самоуправление и общинските публични предприятия да прилагат съответно разпоредбите на глави втора, пета, шеста и седма от ЗПП.
Горното означава, че е необходимо да бъде синхронизирана подзаконовата нормативна уредба, която общински съвет приема на основание чл.51а, ал.4 от Закона за общинската собственост с приетия Закон за публичните предприятия, поради което бе изготвен настоящият изцяло нов проект на нормативен акт.Дори да не беше загубила правна сила старата наредба по никакъв начин не би могла да осигури възможност за реализация на целите, заложени в ЗПП и Правилника за прилагането му и дори прегражда възможността на община Созопол да създаде общинско публично предприятие, което да е в съответствие със законовите изисквания.
Решението за изработване на изцяло нова наредба е обусловено от необходимостта за съответствие с действащото законодателство, в това число с правилата за изготвяне на нормативните актове и в частност – установените изисквания за кратка, ясна и точна формулировка на разпоредбите. Създават се нови норми, които са необходими да се въведат във връзка с прилагането на Закона за публичните предприятия и Правилника за прилагането му.
Чрез Закона за публичните предприятия и Правилника за прилагането му законодателят е придал голямо значение на общинските съвети не само с оглед правомощията им да приемат нормативни правила, които да уреждат обществените отношения, свързани с извършването на общината на стопанска дейност чрез търговски дружество, но също така и в самото участие и управление в качеството им на орган, който упражнява правата на общината в тези дружества. Именно в това качество общинският съвет участва дейно като взима решения, засягащи както образуването, така и политиката, управлението и всички др.въпроси, относими към търговските дружества с общинско участие-публични предприятия. Общинският съвет играе основна и пряка роля при уреждането на новите положения, които ЗПП въвежда на общинско ниво. Тъкмо това голямо значение, което законодателят отдава на местните общински съвети, е сред основните причини, налагащи приемането на изцяло нова наредба, която да бъде в унисон с новата законодателна концепция.
Приемането на ЗПП и ППЗПП са израз на стремежа на законодателя да създаде една нова система от правни норми, която трайно да урежда обществените отношения при реда на участие на общината в търговските дружества, което налага и въвеждането на местните нормативни актове в съответствие. Изминалите десет години от приемането на старата наредба, отпадането на нейното действие и необходимостта от съобразяването с чл.51а, ал.4 от ЗОС и приетия Закон за публичните предприятия, представляват обстоятелства, които в тяхната съвкупност предполагат цялостна ревизия на местната уредба и нейното прилагане наново.
Сред основните положения в предложения проект на Наредба в изпълнение на Закона за публичните предприятия са: възпроизвеждане на законовото определение на понятието публични предприятия; въвеждане на изискване за разработване и осъществяване на общинска политика, представляваща рамков документ, в областта на публичните предприятия с общинско участие в капитала и механизъм за определяне на конкретни цели (финансови и нефинансови), която да се приема от Общински съвет; въвежда се правилото, че на публични предприятия - търговски дружества с общинско участие в капитала, може да се възлагат задължения за извършване на обществена услуга или за изпълнение на цели на публичната политика на общински съвет; създаване на професионални и независими органи на управление на публичните предприятия с ясни правомощия на основата на прозрачна, справедлива процедура за номиниране на кандидатите, основана на качествата им; въвеждане на задължителни изисквания, на които лицата да отговарят, за да могат да бъдат членове на орган на управление, както и на критерии за оценка и показатели за тези критерии; в състава на надзорните съвет и съветите на директорите се включват независими членове, чийто брой следва да бъде повече от половината от общия брой на членове на съответния орган; въвеждане на специални правила за оповестяване на тримесечните и годишни
финансови отчети, анализи и доклади за дейността по чл. 29 от Закона за публичните
предприятия на публичните предприятия и множество други.
Видно от гореизброеното е, че обемът от изменения е такъв, че не би могло да бъдат въведени в Наредбата от 2011г. по пътя на нейното изменение. Неефективна би била техниката на внасяне на промени чрез изменението й, след като замисълът на ЗПП и подзаконовата нормативна уредба по неговото приложение предполагат мащабни преобразувания в такъв отрасъл, какъвто се явява редът, по който общината може да участва в стопанска дейност чрез търговски дружества с общинско участие в капитала. Още повече, че както вече споменахме предишният нормативен акт е загубил правна сила и дори не може да бъде изменен. Всеки проект за нормативен акт трябва да осигури единство и яснота на правния ред. Приемането на изцяло нова наредба не е самоцел, а се налага с оглед спазване на основни императивни принципи на ЗНА.
С оглед на гореизложеното е законосъобразно и наложително да се приеме изцяло нова наредба, която да бъде в съответствие с акт от по-висока степен и която да осигури възможността на община Созопол да прилага дадените й със закон възможности за осъществяване на стопанска дейност.
II. Цели, които налагат приемането на предложения проект:
1. Премахване на правната празнота, която създава отмяната на чл.51, ал.5 от ЗОС, на чието основание е приета Наредбата за условията и реда за упражняване правата на собственост на община Созопол в търговски дружества с общинско участие в капитала и за участието й в граждански дружества и в сдружения с нестопанска цел, приета с Решение №68 от Протокол №4/20.12.2011г. на Общински съвет Созопол и създаване на възможност за община Созопол да прилага разпоредбите на ЗОС и ЗПП, даващи й правомощия да извършва стопанска дейност чрез търговски дружества;
2. Въвеждане на наредбата в съответствие с акт от по-висока степен, а именно: чл.51а, ал.4 от Закона за общинската собственост, както и правилата на Закона за публичните предприятия и Правилника за прилагането му. Привеждане на местната нормативна уредба с принципите, заложени в тях като: еднакво третиране на съдружниците/акционерите, публичност, прозрачност и отчетност, самостоятелност на предприятията в оперативното управление, конкурсна процедура за избор на членове на органа на управление и др.
3. Постигане на яснота, прозрачност и обективност при регулиране на обществените отношения, свързани с извършването на стопанска дейност от общината чрез търговски дружества с общинско участие в капитала. Целите са ситуирани във въвеждането на единни и ясно регламентирани правила за условията и реда за упражняване на правата на собственик на общината в общински търговски дружества с общинско участие в капитала им, в съответствие с действащите нормативни актове от по-висока степен, постигане на ясна регламентация в уредбата на обществените отношения, свързани със стопанската дейност на Община Созопол и упражняване на правата на собственик на общината в общински търговски дружества.
III. Финансови и други средства, необходими за прилагане на новата уредба:
Не са необходими допълнителни финансови или други средства за прилагане на новата наредба.
IV. Очакваните резултати от прилагането:
1. Ще се осигури съответствие на местната уредба с акт от по-висока степен
2. Ще осигури осъществяването на стопанска дейност от общината при единна, хармонизирана правна рамка. Трайно регулиране на обществените отношения, свързани с предмета на наредбата и създаване на възможност за прилагането на нормите на този нормативен акт.
3. Ще се осъществи правомощието на общински съвет с наредба да уреди заложените в чл.51а, ал.4 ЗОС въпроси;
4. С приемането на новия проект на наредба ще се въведат единни и ясно
регламентирани правила за условията и реда за упражняване на правата на собственик на общината в общински търговски дружества с общинско участие в капитала им в съответствие с действащите нормативни актове от по-висока степен, постигане на ясна регламентация в уредбата на обществените отношения, свързани със стопанската дейност на Община Созопол и упражняване на правата на собственик на общината в общински търговски дружества. С новата наредба ще се утвърди реда и начина за провеждане на конкурси за избор на органи на управление. Правилата за провеждане на конкурс са ясни, подробни, безпристрастни и прозрачни с ясни критерии за избор.
5. Ще се осигури провеждането на дейностите по управление на общинските търговски дружества в съответствие с новоприетото законодателство в областта на управлението публичните предприятия.
V. Анализ за съответствие с правото на Европейския съюз и на Република България:
Европейското законодателство е изградено върху водещите принципи на откритост, публичност и граждански контрол върху дейността на местните власти, което съответства на целите, поставени с предлагания проект.
Съдържанието в проекта не противоречи на норми от по-висока степен на българското и на европейското законодателство. В този смисъл предлаганият проект за изменение е подзаконов нормативен акт, разработен в съответствие със Закона за нормативните актове и кореспондира с Европейското законодателство-Европейска Харта за местно самоуправление и в Европейска Харта за регионално развитие, както и с директиви на Европейската общност, свързани с тази материя. Проектът е съобразен с европейското законодателство - Регламент (ЕО) №1082/2006 г. на Европейския парламент и на Съвета и Европейската харта за местно самоуправление, както и с разпоредбите и целите на националното и местно законодателство. С наредбата не се ограничават специфичните права, респ. задължения, които са предоставени на гражданите на Европейския съюз, визирани в чл.11 от Договора за Европейския съюз (ДЕС) и чл.20-24 ДФЕС, нито пък нарушава установения вътрешен пазар, работещ за устойчивото развитие на Европа, основаващо се на балансиран икономически растеж, ценова стабилност, силно конкурентна социална пазарна икономика, и високо равнище на защита и подобряване качеството на околната среда (чл.3, пар.2 ДЕС, вр. чл.26, пар.2 ДФЕС). При изработването на настоящия нормативен акт са взети предвид основополагащите принципи на правото на Европейския съюз. Предлаганите промени не противоречат на норми от по-висока йерархия и на европейското законодателство.
В рамките на законовия 30-дневен срок за обществени консултации ще бъдат взети предвид предложенията и становищата като същите ще бъдат публикувани на интернет страницата на община Созопол в предвидения от закона срок. Публикувана справка ще отразява постъпилите предложения заедно с обосновка на неприетите предложения като същите ще бъдат оповестени от вносителя преди приемането на акта на Общински съвет – Созопол.
С изготвянето на проекта са спазени принципите съгласно чл.26, ал.1 от Закона за нормативните актове, а именно:
Принцип на необходимост – Приемането на проекта е необходимо с оглед отмяната на чл.51, ал.5 от ЗОС, приемането на чл.51а, ал.4 от ЗОС, както и приетите със ЗПП законодателни промени, за да може наредбата да бъде приведена в съответствие с нормативни актове от по-висока степен.
Принцип на обоснованост – обосновава се с разпоредбите на чл.21, ал.1, т.23 и ал.2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация във връзка с чл.51а, ал.4 от Закона за общинската собственост, при спазване изискванията на чл.11, ал.3, чл.15, ал.1, чл.18а, чл.19, ал.1, чл.20, чл.26 и чл.28 от Закона за нормативните актове във връзка с чл.77 и чл.79 от Административнопроцесуалния кодекс.
Принципите на предвидимост и откритост са спазени – проектът с мотивите и предварителна оценка на въздействието е публикуван на интернет страницата на община Созопол за навременно информиране и предоставяне на становища и предложения от заинтересованите групи.
Принцип на съгласуваност – проектът с мотивите чрез интернет страницата на община Созопол публично са предоставени на заинтересованите групи като ще бъдат взети предвид направените в хода на обсъждането становища и предложения.
Принцип на субсидиарност, пропорционалност и стабилност – Проектът е в съответствие с нормативните актове от по-висока степен. При изработването му са спазени чл.18а от Закона за нормативните актове, както и разпоредбите на глави II и III от същия - Извършена е предварителна оценка на въздействието.
ПРОЕКТ НА РЕШЕНИЕ
Във връзка с гореизложеното и при спазване изискванията на чл.11, ал.3, чл.19, чл.20, чл.26 и чл.28 от Закона за нормативните актове и чл.77, чл.78, ал.3 и чл.79 от Административнопроцесуалния кодекс, както и на основание чл.21, ал.1, т.23 и ал.2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, чл.51а, ал.4 от Закона за общинската собственост, както и във връзка с Закона за публичните предприятия и Правилника за прилагането му, предлагам Общински съвет Созопол да вземе следното:
РЕШЕНИЕ:
1. Приема нова Наредба за условията и реда за упражняване правата на собственост на община Созопол в търговски дружества с общинско участие в капитала, за участието на общината в граждански дружества и за сключване на договори за съвместна дейност, съгласно Приложение №1, което е неразделна част от настоящото решение.
2. Възлага на кмета на община Созопол осъществяването на всички дейности, необходими за правилното и законосъобразното изпълнение на решението.
