НАРЕДБА ЗА РЕДА И УСЛОВИЯТА ЗА ПОСТАВЯНЕ И ПРЕМАХВАНЕ НА ПРЕМЕСТВАЕМИ ОБЕКТИ И РЕКЛАМНО-ИНФОРМАЦИОННИ ЕЛЕМЕНТИ И ЗА ИЗВЪРШВАНЕ НА ТЪРГОВСКА И/ИЛИ ДРУГА ДЕЙНОСТ НА ОТКРИТО НА ТЕРИТОРИЯТА НА ОБЩИНА СОЗОПОЛ
На основание чл. 26, ал.3 и ал.4 от Закона за нормативните актове на заинтересованите лица се предоставя законоустановения 30-дневен срок, считано от 18 май 2022год. за предложения и становища по настоящия ПРОЕКТ НА НАРЕДБА ЗА РЕДА И УСЛОВИЯТА ЗА ПОСТАВЯНЕ И ПРЕМАХВАНЕ НА ПРЕМЕСТВАЕМИ ОБЕКТИ И РЕКЛАМНО-ИНФОРМАЦИОННИ ЕЛЕМЕНТИ И ЗА ИЗВЪРШВАНЕ НА ТЪРГОВСКА И/ИЛИ ДРУГА ДЕЙНОСТ НА ОТКРИТО НА ТЕРИТОРИЯТА НА ОБЩИНА СОЗОПОЛ.
Предложения и становища могат да бъдат депозирани в деловодството на община Созопол на адрес – гр. Созопол 8130, пл. Хан Крум №2 или на следния електронен адрес: Е-мейл адресът e защитен от спам ботове.
На основаниe чл.28, ал.2 от Закона за нормативните актове Ви представяме следните:
MОТИВИ
I. Причини, които налагат приемането на предложения проект
Към момента на територията на община Созопол действа Наредба за поставяне на преместваеми обекти за търговски или други обслужващи дейности и елементи на градското обзавеждане на територията на община Созопол, приета с Решение №239 от протокол №15/12.11.2004г. на Общински съвет Созопол. Предмет на уредбата й е издаването на разрешения за поставяне на преместваеми обекти по смисъла на чл.56, ал.1 и чл.57 от Закона за устройство на територията/ЗУТ/. Последвалите изменения на ЗУТ, имащи отношение към предмета на наредбата(ДВ, бр. 25 от 2019 г., ДВ, бр. 17 от 2020 г.; ДВ, бр. 16 от 2021г.) налагат промяна на така действащия подзаконов нормативен акт с цел въвеждането му в съответствие с акт от по-висока степен. С оглед на това е изготвен настоящия проект на Наредба за реда и условията за поставяне и премахване на преместваеми обекти и рекламно-информационни елементи и за извършване на търговска и/или друга дейност на открито на територията на община Созопол.
Сега действащата наредба съдържа правни празноти, неясни и неточни разпоредби, които затрудняват нейното приложение. Пример за това е, че с Решение №215/11.02.2020г. на Административен съд Бургас са отменени разпоредбите на чл.9, ал.3 и ал.4 от сега действащата наредба/ текст: (3) За поставянето им върху поземлени имоти - частна собственост се издава разрешително за монтаж, след заплащането на определената в самото разрешително такса;(4) Разрешителното за монтаж не може да бъде за срок, по-дълъг от 6 години/, с което се оставя правна празнота от гледна точка на поставяне на преместваеми обекти върху поземлени имоти – частна собственост. Това възпрепятства упражняването на права от страна на заинтересованите субекти, гарантирани им от нормативен акт, тъй като липсват ред и условия за това.
Действащият чл.56, ал.2 от ЗУТ придава значение на уредбата на схемата за поставяне на преместваеми обекти като предвижда,че тя определя пространственото разположение, вида, типа, размерите и предназначението на обекта, а условията и редът за изискванията към нея се определят с наредба на общинския съвет. В действащата наредба липсват каквито и да е изисквания относно тези схеми. Това изисква приемане на изцяло нови разпоредби, които систематично биха създали объркване при „вмъкването им“ в сегашния подзаконов нормативен акт и още веднъж подчертава необходимостта от приемане на нова систематизирана наредба.
Сега действащата наредба предвижда към заявлението за издаване на разрешение за поставяне да се прилагат документи, които съгласно действащото законодателство вече не следва да се изискват от заявителите/напр.копие от фирмено решение, ако заявителят е търговец/. Това налага отмяната на тези разпоредби.
От друга страна е необходимо да се въведе по-ясно и пълно третиране по отношение на поставянето на преместваеми обекти на територията на Античния град Аполония, община Созопол и да се вземат предвид различният статут, обхват, изисквания и обществени нужди към този вид обекти.
Нужна е отмяна и по отношение на административно-наказателните разпоредби на действащата наредба, тъй като противоречат на чл.232, ал.5, т.7 и чл.237, ал.2, т.7 от ЗУТ. Законът определя наказание за съответните административни нарушение, предвидени в посочените норми и не може те да бъдат различно уредени с местен подзаконов нормативен акт.
Предложеният проект съдържа и условия и ред за поставяне на преместваеми обекти и съоръжения на територията на морските плажове.
Приемането на предлагания проект е свързан с влизането в сила на новата чл.56, ал.11 от Закона за устройство на територията/ДВ, бр. 25 от 2019 г/, съгласно който: „Временно ползване на имоти или части от тях - държавна или общинска собственост, за допълнителна открита търговска площ към преместваеми обекти, както и към търговски обекти в сгради, се допуска при условия и по ред, определени с наредбата на общинския съвет“ С тази алинея се въвежда понятието „временно ползване“ на открити площи от имоти-държавна или общинска собственост за търговска дейност към посочената категория обекти, за което предложеният проект ще гарантира ясна и конкретна процедура за реализиране.
Приетият нов чл.56а от ЗУТ /ДВ, бр. 16 от 2021 г./ предвижда, че части от улици, тротоари, площади, озеленени площи за широко обществено ползване и други имоти и обекти - публична общинска собственост, могат да се ползват за извършване на търговска и/или друга дейност на открито чрез съоръжения и елементи - открити щандове, апарати, грилове, хладилни витрини, щендери, колички и други подобни, въз основа на разрешение, издадено от кмета на общината, като съгласно ал.2 от същия член
условията и редът за издаване на разрешението се определят с наредбата по чл.56, ал.2 от ЗУТ. С нея следва да се определят и глоби или имуществени санкции за извършване на тези дейности без разрешение или в нарушение на издаденото разрешение. С цел изпълнение на закона проектът съдържа уредба на посочените обществени отношения.
Необходимостта от актуализация на действащите разпоредби е с оглед подобряване на градската среда и предотвратяване на незаконното поставяне и експлоатация на преместваеми обекти и рекламни елементи, както и засилване на контрола върху тях. Устойчивото развитие на град Созопол като административен център на Община Созопол изисква по-детайлни и конкретни мерки за управление на пазарните процеси в интерес на хармоничното развитие на града в посока на запазване и обогатяване на характера на пространствата, по-голям контрол на спазването на закона, обществената значимост на фиксиране на зоните с концентрация на недвижими културни ценности и създаване на специфични устройствени режими за техните територии. Има нужда от механизми за защита на публичните пространства, достъпната среда и естетиката на града. Действащата наредба позволява твърде голяма наситеност на средата с преместваеми, рекламни и информационни елементи. „Визуалното замърсяване“ в някои части на града промени облика на пространствата и понижи естетическите качества на средата.
На основание чл. 11, ал. 1 от Закона за нормативните актове, когато наложителните промени са многобройни и важни, това обуславя отменянето на досега действащата Наредба за поставяне на преместваеми обекти за търговски или други обслужващи дейности и елементи на градското обзавеждане на територията на община Созопол и приемането на нов нормативен акт, който да систематизира уредбата на обществените отношения, засягащи тази материя.
2. Цели, които налагат приемането на предложения проект:
? Ще се осигури съответствие на местната уредба с акт от по-висока степен – ЗУТ
? Систематизиране на нормативната уредба на местно ниво, уреждаща обществените отношения свързани с поставянето на преместваеми обекти и рекламно-информационни елементи. Създаване на точни и ясни разпоредби по отношение на изискванията за издаване на разрешение за поставяне на преместваеми обекти и рекламно-информационни елементи.
? Осигуряване на целесъобразното и законосъобразно поставяне на преместваеми обекти и рекламно-информационни елементи на територията на община Созопол - създаване на по-голяма яснота, публичност и обективност при извършване на процедурите.
? Запълване на празнота в местната нормативна уредба поради отмяна на част от разпоредбите на досегашната наредба от Административен съд Бургас.
? Подобряване на естетическото въздействие на градската среда и на достъпността на средата чрез ограничаване на възможностите за създаване на физически препятствия в публичните пространства.
? Оптимизиране работата на общинската администрация във връзка с процедурите по разрешаване на предвиденото в наредбата.
? Създаване на ред и условия за извършването на търговска и/или друга дейност на открито върху публична общинска собственост.
3. Финансови и други средства, необходими за прилагане на новата уредба:
Не са необходими допълнителни финансови или други средства за прилагане на новата наредба.
4. Очакваните резултати от прилагането, включително финансовите, ако има такива:
? Въвеждане на нормативната уредба на обществените отношения на територията на община Созопол в съответствие с изменението на Закона за устройство на територията.
? Реализиране на възпитаващ и възпиращ ефект срещу незаконно поставяне на преместваеми обекти и рекламно-информационни елементи на територията на община Созопол, както и с/у злоупотребата при ползването на имоти или части от тях - държавна или общинска собственост, за допълнителна открита търговска площ към преместваеми обекти, както и към търговски обекти в сгради при извършване на търговска дейност.
? Създаване на по-добра визия на град Созопол с помощта на унифицирани модели/дизайн.
? Улесняване на гражданите и търговците при оформянето и подаването на заявления и др. необходими документи, свързани с поставяне на преместваеми обекти или рекламно-информационни елементи, както и с извършване на търговска дейност на открито на територията на община Созопол чрез създаване на по-ясно разписана процедура.
5. Анализ за съответствие с правото на Европейския съюз.
Европейското законодателство е изградено върху водещите принципи на откритост, публичност и граждански контрол върху дейността на местните власти, което съответства на целите, поставени с проекта на предлаганата наредба.
Съдържанието в проекта на наредбата не противоречи на норми от по-висока степен на българското и на европейското законодателство. В този смисъл предлаганият проект на Наредба е подзаконов нормативен акт е разработен в съответствие със Закона за нормативните актове, Закона за устройство на територията и Закона за устройство на черноморското крайбрежие и кореспондира с Европейското законодателство-Европейска Харта за местно самоуправление и в Европейска Харта за регионално развитие, както и с директиви на Европейската общност, свързани с тази материя.
В изпълнение нa Законa за нормативните актове е извършена предварителна оценка на въздействието.
В рамките на законовия 30-дневен срок за обществени консултации ще бъдат взети предвид предложенията и становищата по проекта на наредбата като същите ще бъдат публикувани на интернет страницата на община Созопол в предвидения от закона срок. Публикувана справка ще отразява постъпилите предложения заедно с обосновка на неприетите предложения като същите ще бъдат оповестени от вносителя преди приемането на акта на Общински съвет – Созопол.
С изготвянето на проекта са спазени принципите съгласно чл.26, ал.1 от Закона за нормативните актове, а именно:
Принцип на необходимост – въвеждане на уредбата в съответствие с акт от по-висока степен, както и създаване на по-ясни правила, уреждащи дейността по поставяне и премахване на незаконно поставени преместваеми обекти, рекламно-информационни елементи на територията на Община Созопол; систематизиране на материята, уреждаща обществените отношения в конкретната сфера. Нуждата от многобройни и важни, промени обуславя отменянето на досега действащата наредба и приемането на нова.
Принцип на обоснованост – чл.56-57а от ЗУТ.
Принципите на предвидимост и откритост са спазени – проектът с мотивите и предварителна оценка на въздействието е публикуван на интернет страницата на община Созопол за навременно информиране и предоставяне на становища и предложения от заинтересованите групи.
Принцип на съгласуваност – проектът с мотивите чрез интернет страницата на община Созопол публично са предоставени на заинтересованите групи като ще бъдат взети предвид направените в хода на обсъждането становища и предложения.
Принцип на субсидиарност, пропорционалност и стабилност – Проектът е в съответствие с нормативните актове от по-висока степен. При изработването му са спазени чл.18а от Закона за нормативните актове, както и разпоредбите на глави II и III от същия. Извършена е предварителна оценка на въздействието. Проектът е изготвен след съгласуване със служители на общинската администрация – специалисти в съответната материя.
ПРОЕКТ НА РЕШЕНИЕ
Във връзка с гореизложеното и на основание чл.21, ал.2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, чл.8 и чл.11 ал.1, чл.19, чл.20, чл.26 и чл.28 Закона за нормативните актове, чл.76 ал.3 от Административнопроцесуалния кодекс, във връзка с чл.56, ал.2 и ал.11, чл.56а, чл.57, ал.1 и чл.57а, ал.7 Закон за устройство на територията, предлагам Общински съвет Созопол да вземе следното:
РЕШЕНИЕ:
1. Приема Наредба за реда и условията за поставяне и премахване на преместваеми обекти и рекламно информационни елементи и за извършване на търговска и/или друга дейност на открито на територията на община Созопол, съгласно Приложение №1, което е неразделна част от настоящото решение.
2. Възлага на кмета на община Созопол осъществяването на всички дейности, необходими за правилното и законосъобразното изпълнение на решението.
