ПРОЕКТ НА НАРЕДБА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НАРЕДБА
ЗА ОТПУСКАНЕ НА ФИНАНСОВИ ПОМОЩИ НА ЖИТЕЛИ НА ОБЩИНА СОЗОПОЛ, КОИТО НЕ СА НА ОСНОВАНИЕ ЗАКОНА ЗА СЕМЕЙНИТЕ ПОМОЩИ ЗА ДЕЦА И ЗАКОНА ЗА СОЦИАЛНОТО ПОДПОМАГАНЕ
На основание чл. 26, ал.3 и ал. 4 от Закона за нормативните актове на заинтересованите лица се предоставя законоустановения 30-дневен срок, считано от 9 август 2022г. за предложения и становища по настоящия ПРОЕКТ НА НАРЕДБА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НАРЕДБА ЗА ОТПУСКАНЕ НА ФИНАНСОВИ ПОМОЩИ НА ЖИТЕЛИ НА ОБЩИНА СОЗОПОЛ, КОИТО НЕ СА НА ОСНОВАНИЕ ЗАКОНА ЗА СЕМЕЙНИТЕ ПОМОЩИ ЗА ДЕЦА И ЗАКОНА ЗА СОЦИАЛНОТО ПОДПОМАГАНЕ
Предложения и становища могат да бъдат депозирани в деловодството на община Созопол на адрес – гр. Созопол 8130, пл. Хан Крум №2 или на следния електронен адрес: Е-мейл адресът e защитен от спам ботове.
На основаниe чл.28, ал.2 от Закона за нормативните актове Ви представяме следните:
MОТИВИ
I. Причини, които налагат приемането на предложения проект
С Решение №135 от ротокол №8/28.03.2008г. на Общински съвет Созопол е приета Наредба за отпускане на финансови помощи на жители на община Созопол, които не са на основание Закона за семейните помощи за деца и Закона за социалното подпомагане, една от целите на която съгласно чл.1, ал.2 е да подпомогне финансово жителите на община Созопол за отглеждане на новородено дете. Съгласно същата алинея редът и начинът за отпускане и изплащане на помощта са нормативно установени в „Критериите и регламента за изплащане на сумите за подпомагане отглеждането на новородено дете за жителите на Община Созопол”. След преразглеждане и направен анализ на прилагането на тези критерии обаче се установи нуждата от тяхна отмяна и приемането на нова по-систематизирана и актуална уредба.
Сега действащите критерии съдържат изисквания, които не са актуални по отношение на настоящата законова уредба, както и на структурата на общинската администрация. С цел създаване на по-благоприятно положение за адресатите на това финансово подпомагане е изготвен настоящият проект за изменение и допълнение със следните мотиви:
На първо място трябва да се отбележи, че изискването родителите на новороденото дете да бъдат с постоянен и настоящ адрес, които да съвпадат, на територията на Община Созопол, към датата на подаване на молбата за отпускане на паричната помощ, като поне за единият родител постоянният и настоящ адрес да бъдат за последните 5 /пет/ години към момента на раждане (осиновяване) на детето в голяма степен възпрепятства упражняването на права от страна на заинтересованите правоимащи субекти. Пет години наличие на настоящ адрес е прекалено много време и този срок ограничава жителите на града, които са уседнали тук от по-малък период, но имат намерение да живеят и отгледат децата си на територията на община Созопол. Затова настоящият проект предвижда намаляване на изискването от 5 на 3 години и предвижда като критерии да се приеме единият родител да е с постоянен и настоящ адрес на територията на община Созопол през последните 3 години към момента на раждане/осиновяване на детето, а другият родител e достатъчно да има настоящ адрес на територията на община Созопол към момента на подаване на заявлението. Тази промяна позволява кръгът от правоимащи лица да не е прекалено широк, така че да се злоупотребява, но и да бъде такъв,че да позволява реалната помощ на фактически установени и свързани с територията на общината хора.
На второ място е краткият срок, който сега действащите критерии предвиждат за подаване на заявление, а именно: три месечен срок от раждането на детето. Този срок е прекалено кратък за родителите, които първоначално са притеснени и заети с приобщаването на новороденото у дома веднага след раждането и не успяват да го спазят, което ги лишава от правото да получат иначе полагаема им се по критериите помощ. Затова в предложения проект целесъобразно е предвидено този срок да се увеличи от 3 на 6 месеца, което в значително по-голяма степен гарантира възможността на родителите да успеят да подадат заявление.
На трето място сега действащите критерии предвиждат помощта да се изплаща на две вноски. Това е оперативно нецелесъобразно както за гражданите, така и за администрацията. Още повече, че отпуснатите средства са нужни на семейството при раждането с цел осигуряване на необходимите консумативи и др., нужни в началото на отглеждането на едно дете. С въвеждане на правилото сумата да се изплаща наведнъж, ще се улеснят родителите както финансово, така и административно, тъй като няма да се налага да чакат допълнително изплащане на втора вноска.
Друг проблем, който изисква промяната на действащите критерии се съдържа в изискванията за това какви документи се подават към заявлението, а именно: акт за раждане на детето /оригинал и копие/, справка за постоянния и настоящ адрес и за двамата родители и декларация за наличието или липсата на задължения към Община Созопол, установени с влязъл в сила акт. Отговорните длъжностни лица могат да направят служебна справка за постоянния и настоящ адрес на родителите и за наличието или липсата на задължения към общината, което ще облекчи родителите/осиновителите. Личните карти е достатъчно да бъдат показани за справка, но не и да се изисква копие от тях. Актът за раждане на детето също не е необходимо да се иска в оригинал и копие, тъй като това е информация, която може да се достъпи служебно чрез отдел „Гражданска регистрация“. Съгласно чл.2, ал.1, т.7 и чл.11 от Наредбата за административното обслужване административното обслужване се осъществява при спазване на принципа за служебно събиране на информация и доказателствени средства, а администрациите са длъжни служебно да осигуряват всички издавани от тях документи, необходими за осъществяваното от тях административно обслужване. Предложеният проект е именно в изпълнение на тези нормативни изисквания.
На следващо място трябва да се отбележи, че съгласно действащите критерии предложението за изплащане на сумите за подпомагане отглеждането на новородените деца на територията на община Созопол се изготвя от общинска администрация. С Решение №517/30.11.21г. на Общински съвет Созопол се създаде Комплекс за „Социални услуги и здравеопазване“/КСУЗ/ в община Созопол като второстепенен разпоредител с бюджет по бюджета на община Созопол, считано от 01.01.2022г., който осъществява дейността си от името на община Созопол в рамките на предоставените му правомощия. Именно КСУЗ осъществява дейността по приемане, разглеждане на заявленията и изготвяне на предложенията към кмета относно отпускане на финансовата помощ. Това обстоятелство изисква промяна на правилата по отношение на процедирането на подадените заявления, като е нужно да се предвиди в критериите това да става от КСУЗ.
Проектът предвижда увеличаване на поредността на родените деца, спрямо които се определя правото на получаване на финансова помощ. По сега действащите критерии средствата за подпомагане се отпускат за отглеждане до второ поредно живо дете, а проектът предвижда това да става до трето поредно живо дете. По този начин се увеличава възможността за родителите да получат помощ, която несъмнено им е още по-необходима с повече деца.
Проектът запазва сега действащото изискване за завършено средно образование от поне единия родител, тъй като това е основно човешко право и задължение. За осигуряване на здравословна и безопасна среда за отглеждане на дете се изисква грамотност, дисциплина и отговорност - качества, които е трудно да притежава човек без образование. Този критерий поражда необходимост да се въведе изискване за прилагане на копия от дипломите за завършено средно образование, което също е предвидено в представения проект.
Съгласно чл.79 на АПК, нормативните административни актове се отменят, изменят и допълват с изрична разпоредба на последващ нормативен акт. Налага се съществена преработка и допълнение на текстовете и ясното и точното им „въвеждане“ като Приложение – част от наредбата. На основание чл.11, ал.1 от Закона за нормативните актове, тъй като наложителните промени са многобройни и важни, това обуславя отменянето на досега действащите критерии и приемането на нови, които да систематизират уредбата на засегнатите обществени отношения.
С оглед на гореизложеното е законосъобразно и целесъобразно да се приеме предложената с проекта Наредба за изменение и допълнение на Наредба за отпускане на финансови помощи на жители на община Созопол, които не са на основание Закона за семейните помощи за деца и Закона за социалното подпомагане
II. Цели, които налагат приемането на предложения проект
1.Разширяване на кръга от подпомагани семейства, които действително живеят и отглеждат децата си на територията на Община Созопол чрез намаляване на рестриктивните условия и облекчаване на реда за получаване на финансовото подпомагане.
2.Прецизиране и синхронизиране на нормите, уреждащи споменатите обществени отношения. Систематизиране на уредбата на критериите като Приложение – част от наредбата.
3.Намаляване на административната тежест върху гражданите - облекчаване на гражданите при прилагане на част от документите към заявлението, за които може да бъде направена справка по служебен ред.
III. Финансови и други средства, необходими за прилагане на новата уредба:
Прилагането на наредбата за изменение и допълнение не свързано с изразходването на допълнителни финансови средства. Не е свързано с допълнителни човешки ресурси.
III. Очакваните резултати от прилагането:
Спрямо заложените цели, включително и:
1. Подпомагане на семейства, които действително живеят и отглеждат децата си на територията на Община Созопол, което от една страна ще спомогне двойките в първите месеци при отглеждането на дете чрез стимулиране на отговорното родителство, а от друга страна ще доведе и до увеличаване на раждаемостта на територията на община Созопол.
2. Прецизиране и синхронизиране на нормите, уреждащи посочените обществени отношения и въвеждането им в съответствие с нормативни актове от по-висока степен.
V. Анализ за съответствие с правото на Европейския съюз и на Република България:
Европейското законодателство е изградено върху водещите принципи на откритост, публичност и граждански контрол върху дейността на местните власти, което съответства на целите, поставени с предлагания проект.
Съдържанието в проекта не противоречи на норми от по-висока степен на българското и на европейското законодателство. В този смисъл предлаганият проект за изменение е подзаконов нормативен акт, разработен в съответствие със Закона за нормативните актове/ЗНА/, Указ №883 за прилагане на ЗНА и кореспондира с Европейското законодателство. Проектът е съобразен с европейското законодателство - Регламент (ЕО) №1082/2006г. на Европейския парламент и на Съвета и Европейската харта за местно самоуправление, както и с разпоредбите и целите на националното и местно законодателство. С наредбата не се ограничават специфичните права, респ. задължения, които са предоставени на гражданите на Европейския съюз, визирани в чл.11 от Договора за Европейския съюз (ДЕС) и чл.20-24 ДФЕС.
В рамките на законовия 30-дневен срок за обществени консултации ще бъдат взети предвид предложенията и становищата като същите ще бъдат публикувани на интернет страницата на община Созопол в предвидения от закона срок. Публикувана справка ще отразява постъпилите предложения заедно с обосновка на неприетите предложения като същите ще бъдат оповестени от вносителя преди приемането на акта на Общински съвет Созопол.
С изготвянето на проекта са спазени принципите съгласно чл.26, ал.1 от Закона за нормативните актове, а именно:
Принцип на необходимост – Приемането на проекта е необходимо с оглед нуждата да се отмени действащата уредба и да се приемат нови систематизирани правила.
Принцип на обоснованост – обосновава се с наличието на многобройни и важни промени, които изискват приемане на нови правила, разпоредбите на чл.21, ал.1, т.23 и ал.2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация във връзка , при спазване изискванията на чл.11, ал.3, чл.15, чл.18а, чл.19, ал.1, чл.20, чл.26 и чл.28 от Закона за нормативните актове във връзка с чл.79 от Административнопроцесуалния кодекс.
Принципите на предвидимост и откритост са спазени – проектът с мотивите и предварителна оценка на въздействието е публикуван на интернет страницата на община Созопол за навременно информиране и предоставяне на становища и предложения от заинтересованите групи.
Принцип на съгласуваност – проектът с мотивите чрез интернет страницата на община Созопол публично са предоставени на заинтересованите групи като ще бъдат взети предвид направените в хода на обсъждането становища и предложения.
Принцип на субсидиарност, пропорционалност и стабилност – Проектът е в съответствие с нормативните актове от по-висока степен. При изработването му са спазени чл.18а от Закона за нормативните актове, както и разпоредбите на глави II и III от същия - Извършена е предварителна оценка на въздействието.
ПРОЕКТ НА РЕШЕНИЕ
Във връзка с гореизложеното и при спазване изискванията на чл.11, ал.3, чл.19, чл.20, чл.26 и чл.28 от Закона за нормативните актове и чл.79 от Административнопроцесуалния кодекс, както и на основание чл.21, ал.1, т.23 и ал.2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, предлагам Общински съвет Созопол да вземе следното:
РЕШЕНИЕ:
1. Приема Наредба за изменение и допълнение на Наредба за отпускане на финансови помощи на жители на община Созопол, които не са на основание Закона за семейните помощи за деца и Закона за социалното подпомагане, съгласно Приложение №1, което е неразделна част от настоящото решение.
2. Възлага на кмета на община Созопол осъществяването на всички дейности, необходими за правилното и законосъобразното изпълнение на решението.
