ПРОЕКТ НА НАРЕДБА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НАРЕДБА
ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА УСТАНОВЯВАНЕ НА ЖИЛИЩНИ НУЖДИ, ЗА НАСТАНЯВАНЕ ПОД НАЕМ И ПРОДАЖБА НА ЖИЛИЩА - ОБЩИНСКА СОБСТВЕНОСТ
На основание чл. 26, ал.3 и ал. 4 от Закона за нормативните актове на заинтересованите лица се предоставя законоустановения 30-дневен срок, считано от 2 септември 2022г. за предложения и становища по настоящия ПРОЕКТ НА НАРЕДБА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НАРЕДБА ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА УСТАНОВЯВАНЕ НА ЖИЛИЩНИ НУЖДИ, ЗА НАСТАНЯВАНЕ ПОД НАЕМ И ПРОДАЖБА НА ЖИЛИЩА - ОБЩИНСКА СОБСТВЕНОСТ
Предложения и становища могат да бъдат депозирани в деловодството на община Созопол на адрес – гр. Созопол 8130, пл. Хан Крум №2 или на следния електронен адрес: Е-мейл адресът e защитен от спам ботове.
На основаниe чл.28, ал.2 от Закона за нормативните актове Ви представяме следните:
MОТИВИ
I. Причини, които налагат приемането на предложения проект
Наредбата за условията и реда за установяване на жилищни нужди, за настаняване под наем и продажба на жилища - общинска собственост е приета с Решение №1482 от протокол №56/19.09.2019г. на Общински съвет Созопол. С нея се определя редът и условията за настаняване в общински жилища под наем; настаняване във ведомствени жилища, както и определяне на наемните цени за това.
Предмет на настоящия проект е чл.29 от наредбата, който съдържа нормативна уредба по отношение на определяне на наемните цени на общински жилища. Тези цени не са актуализирани от приемането на самата наредба през 2019г, въпреки огромните промените в икономическата обстановка към настоящия момент. Запазвайки действащите от 2019г. цени и с оглед на покачващата се инфлация, сумите, които се генерират от наеми на общинските жилища не биха могли да кореспондират реално с необходимите разходи за поддръжката на общинската собственост. Съгласно справка от отдел „Управление на общинската собственост“ относно всички сключени договори за наем на общински жилища за предходната година, месечният приход от всички тях е общо в рамките на около и малко над 2000лв, което е изключително ниско и не позволява по никакъв начин предвиждане на тяхната поддръжка. Общинският жилищен фонд е остарял, от което нараства необходимостта от допълнителни средства за ремонти дейности по поддържането му, а повишаването на цените на труд, материали, консумативи и др. изключително затруднява това. Неприемането на проекта ще постави общината в още по-голямо затруднение, граничещо с невъзможност да генерира средства за поддръжката на общинските жилища. Това положение от своя страна принуждава наемателите сами да ги ремонтират за своя сметка, което е икономически неизгодно за тях, тъй като вложените средства за тях биха били много повече отколкото е увеличението на наема.
Целта на настоящия проект е да се актуализира основната месечна наемна цена за общинските жилища за 1 кв.м. с 50%, както и да се повиши горната граница на корекционния коефициент за корекция на цените спрямо физическото състояние на обектите, като по този начин цените ще станат по-адекватни на настоящото икономическо положение в страната и приходите от наеми ще послужат за поддръжка на общинските жилища. Това от своя страна значително ще подобри качеството на живот на живущите в тях граждани. Промяната на корекционния коефициент дава възможност реално да се определи диапазон за определяне на цената спрямо фактическото състояние на имота.
Проектът предвижда влизането в сила на промените да бъде от 01.01.2023г., което да даде достатъчно време до края на годината на наемателите да се запознаят с тях, а за всички договори, които са действащи след влизане в сила на наредбата следва да се сключат допълнителни споразумения до 31.01.2023г, отразяващи новите цени.
Дори след промяната цените за наем на общинските жилища ще бъдат социално поносими за техните потребители.
II. Цели, които налагат приемането на предложения проект
Актуализация на цените с цел създаване на възможност за поддръжка на общинската собственост, предоставена на гражданите с жилищни нужди, което от своя страна ще доведе до повече удобство за тях при ползването.
III.Финансови и други средства, необходими за прилагане на новата уредба
Прилагането на наредбата не е свързано с изразходването на финансови средства от бюджета на общината. Не е свързано с допълнителни човешки ресурси.
IV.Очакваните резултати от прилагането:
Постигане на заложените с проекта цели.
V.Анализ за съответствие с правото на Европейския съюз и на Република България:
Европейското законодателство е изградено върху водещите принципи на откритост, публичност и граждански контрол върху дейността на местните власти, което съответства на целите, поставени с предлагания проект.
Съдържанието в проекта не противоречи на норми от по-висока степен на българското и на европейското законодателство. В този смисъл предлаганият проект за изменение е подзаконов нормативен акт, разработен в съответствие със Закона за нормативните актове/ЗНА/, Указ №883 за прилагане на ЗНА и кореспондира с Европейското законодателство-Европейска Харта за местно самоуправление и в Европейска Харта за регионално развитие, както и с директиви на Европейската общност, свързани с тази материя. При изработването на настоящия нормативен акт са взети предвид основополагащите принципи на правото на Европейския съюз. Предлаганите промени не противоречат на норми от по-висока йерархия на националното и на европейското законодателство.
В рамките на законовия 30-дневен срок за обществени консултации ще бъдат взети предвид предложенията и становищата като същите ще бъдат публикувани на интернет страницата на община Созопол в предвидения от закона срок. Публикувана справка ще отразява постъпилите предложения заедно с обосновка на неприетите предложения като същите ще бъдат оповестени от вносителя преди приемането на акта на Общински съвет – Созопол.
С изготвянето на проекта са спазени принципите съгласно чл.26, ал.1 от Закона за нормативните актове, а именно:
Принцип на необходимост – Изготвянето на проекта е необходимо с оглед нуждата да се приемат изменения в подзаконовия нормативен акт.
Принцип на обоснованост – чл.21, ал.1, т.23 и ал.2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, чл. 45а от Закона за общинска собственост, както и при спазване изискванията на чл.11,ал.3, чл.26 и чл.28 от Закона за нормативните актове във връзка с чл.79 от Административнопроцесуалния кодекс.
Принципите на предвидимост и откритост са спазени – проектът с мотивите и предварителна оценка на въздействието е публикуван на интернет страницата на община Созопол за навременно информиране и предоставяне на становища и предложения от заинтересованите групи.
Принцип на съгласуваност – проектът с мотивите чрез интернет страницата на община Созопол публично са предоставени на заинтересованите групи като ще бъдат взети предвид направените в хода на обсъждането становища и предложения.
Принцип на субсидиарност, пропорционалност и стабилност–Проектът е в съответствие с нормативните актове от по-висока степен. При изработването му са спазени чл.18а от Закона за нормативните актове, както и разпоредбите на глави II и III от същия - Извършена е предварителна оценка на въздействието.
ПРОЕКТ НА РЕШЕНИЕ
Във връзка с гореизложеното и при спазване изискванията на чл.11, ал.3, чл.26 и чл.28 от Закона за нормативните актове, чл. 45а от Закона за общинска собственост, както и чл.77 и чл.79 от Административнопроцесуалния кодекс, както и на основание чл.21, ал.1, т.23 и ал.2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, предлагам Общински съвет Созопол да вземе следното:
РЕШЕНИЕ:
1. Приема Наредба за изменение и допълнение на Наредба за условията и реда за установяване на жилищни нужди, за настаняване под наем и продажба на жилища - общинска собственост, съгласно Приложение №1, което е неразделна част от настоящото решение.
2. Възлага на кмета на община Созопол осъществяването на всички дейности, необходими за правилното и законосъобразното изпълнение на решението.
